Každý, kdo vlastní delší dobu kliky s ložiskama Hollowtech ll, se již určitě setkal s tím, že přišel ráno ke kolu a kliky se chovaly jako „zamrzlé“. Prostě s nima nešlo téměř pohnout.
Většinou to bylo po deštivé vyjížďce v bahně nebo po mytí wapkou.
Někteří bikeři tím směrem stříknou dávku teflonového oleje a jdou to rozjezdit, což je povětšinou fatální chyba.
Pokut jsou ložiska naplněná bahnem, tak se nepohnou a kliky se pak protočí ve vnitřním kroužku ložiska, který začne postupně probrušovat dutou osu klik. V tomto případě už lze jen celý komplet vyhodit.V případě, že patříte k té druhé skupině bikerů, kteří začnou hloubat nad rozebiratelností ložisek, na kterých je napsáno striktně “ Dont disassemble!“ neboli „nerozebírat“, mohl by vám pomoci tento článek k odtajnění tohoto malého „ježka v kleci“.
Někteří bikeři tím směrem stříknou dávku teflonového oleje a jdou to rozjezdit, což je povětšinou fatální chyba.
Pokut jsou ložiska naplněná bahnem, tak se nepohnou a kliky se pak protočí ve vnitřním kroužku ložiska, který začne postupně probrušovat dutou osu klik. V tomto případě už lze jen celý komplet vyhodit.V případě, že patříte k té druhé skupině bikerů, kteří začnou hloubat nad rozebiratelností ložisek, na kterých je napsáno striktně “ Dont disassemble!“ neboli „nerozebírat“, mohl by vám pomoci tento článek k odtajnění tohoto malého „ježka v kleci“.
Vyjmutí plastové vložky z těla bez poškození se ze začátku může zdát nemožné. Při troše šikovnosti a správné volbě vytloukacího nástroje ve tvaru kulatiny to nakonec jde velmi snadno.
Po vyklepnutí plastové vložky nás čeká externí prachovka průmyslového ložiska. Ta už se dá velmi lehce vydloubnout kapesním nožíkem.
Pokud se nám i to podaří,odhalí se nám vnitřní prostor ložisek a můžeme se přesvětčit, jak moc je ložisko kontaminované hlínou… a zda má cenu ho čistit,nebo zda bude lepší výměna.
Tady je vidět celá sestava ložiska. Nic víc a nic míň. Pokut se rozhodnem ložisko vyčistit a znovu namazat, tak doporučuji následující postup. Vyjmout i zadní prachovku ložiska, prostříkat teflonovým sprejem, protočit a vyfoukat kompresorem do sucha. Potom promazat nejjemnější vazelínou,ale jen malinko,aby se kuličky odvalovaly bez odporu.
Pokud se pustíte do vylisování ložiska a jeho výměny, tak budete potřebovat trochu víc zručnosti a hlavně dobrý svěráček na zpětné nalisování. Doporučuji antikorová ložiska „FBJ“,která jsou o trochu širší,zato lépe utěsněná z obou stran. Nemusíte tím pádem dávat externí prachovku. Tato ložiska jsou ale většinou stejně drahá jako celý komplet, takže pokud jsou stará ložiska po vyčištění nadále nepoužitelná, většina volí zakoupení nového kompletu. My jsme však ložiska FBJ zakoupili a podrobujeme je dlouhodobému testu. Zatím se točí skvěle :-)
Tady můžete vidět trochu pozměněný komplet ložisek klik XTR. Konstruktéři se pokusili utěsnit plastovou vložku ložiska gumovým kroužkem. Efekt je však nulový a ještě dochází k většímu tření při otáčení.
Zde jsme provedli řez miskou pro ještě větší názornost a představu, jaká síla materiálu vlastně nese naší váhu na klikách.