Výměna ložisek v zadní stavbě kola Lapiere a pár typů.

12.03.2010

Zadní odpružená stavba kola Lapiere je nepřehlédnutelný kousek, takže jsme si neodpustili udělat při její generálce pár obrázků i pro Vás.V zásadě se jedná o klasickou jednočepovou konstrukci zavěšenou na vahadlech, které zajišťují potřebnou citlivost systému.Zadní kolo se díky tomu nepohybuje při propružení po kružnici kolem jednoho bodu , ale po elipse. Tím pádem se lépe odvaluje po nerovnostech a lépe kompenzuje teréní nerovnosti.Co se týká uložení čepů, tak tady si to Frantíci hodně zjednodušili a použili všude jen jeden druh kuličkového ložiska.Sice tak nemusíte shánět dva tři druhy, ale rozhodně se tím neušetřila váha. Přitom třeba na horním čepu by určitě stačil jen poloviční rozměr.Vylisování a zalisování ložisek je řekl bych tak středně náročné. Některá ložiska jdou a k některým je trochu těžší přístup s lisem, takže to chce trochu dílenské zručnosti a fištrón.Ostatně posuďte sami.Jediné co nás mile překvapilo, byla integrace prachovek a distančních podložek do speciálních šroubů.Navíc všechny šrouby čepů zadní stavby jsou z tvrzeného duralu, takže docela citelná úspora váhy.No a teď už se na to podíváme.Né že by jsme fotili každý detail, ono s rukama od vazelíny to moc nejde, ale jen tak pro představu :

Nejprve, jak to vlastně celé vypadá. Sice není vidět zadní patka, ale nebojte, ta je na pevno. Žádný čep.Celý zadní trojúhelník je kompletní svařenec zavěšený na horním a dolním vahadle.

Vyndat a zandat horní ložisko je legrace, protože si můžeme objímku povolit šroubem a nemusíme používat lis. Ona by to ani tenká konstrukce nevydržela.

Do rámu už se ale ložiska zalisovat musí. Zde je ale materiálu dost a přístup s lisem bezproblémový.

Zalisovat spodní ložisko do svařence vidlice už taková legrace není. Přístup omezený a konstrukce odlehčená. Takže nějaké násilí opravdu nepřipadá v úvahu.

Ložiska doporučuji ještě otevřít a vymazat hustou vazelínou proti vnikání vody a korozi. Zde si to můžeme dovolit, protože ložisko se netočí o 360stupňů. Kdyby jste to ale udělali u ložiska zadního kola, tak ho totálně zničíte. Tam se musí kuličky volně točit!

Zde vidíte vymazaná ložiska spodního čepu. Ložiska zamažeme vazelínou i přes prachovky. Jen ať voda nemá přístup…

Můžeme namontovat spodní vahadlo. Zde je vidět speciální duralový šroub s integrovanou prachovkou.

Všechny závity musíme zajistit modrým Locktitem proti uvolnění !!!

Je čas přišroubovat zadní stavbu k spodnímu vahadlu.

Přimontovat horní vahadlo je trochu propletenec, ale nakonec je to zábava že :-)

Zbývá už jen namontovat tlumič a dílo bude hotové. Nezapomeňme však vždy vyměnit bronzová futra v tlumiči FOX. Bylo by škoda, kdyby zrepasovaná zadní stavba měla vůli jenom díky jim. A že je to znát!

No a tak jako na začátku…vše je pohromadě :-)

SUNSETBIKE SLANÝ Mirek Sunkovský, Smečenská 156/31, Slaný 27401, IČO: 66320003, +420 775 29 69 59, mirek@sunsetbike.cz