Kdo má karbonové kolo Kona Hei Hei určitě ví, že nejslabší článek tohoto jinak skvělého bajku je uchycení zadní patky přehazovačky.
Karbonová kona má opravdu velmi specifický hák přehazky s minimální podporou rámu.
Jde to až proti celé fylosofii tohoto uchycení.
Pokut vím, tak hák přehazovačky má chránit rám před poškozením. Při pádu by se měl hák přehazovačky v nejslabším místě zlomit aby nedošlo k poškození zadní stavby.
V případě nových kol Kona je to přávě naopak. Hák přehazovačky je takřka nezničitelný a při pádu na přehazovačku se nepoškozený hák vylomí i s kusem zadní stavby.
V praxi to vypadá asi takto:
Plocha pro laminaci takřka nulová a celá zadní stavba stojí řádově 10000kč.
Nebylo na výběr, pokusit jsme se o to musely. Přiznám se, že to vyšlo až na druhý pokus, ale již teď mohu říct, že to jde opravit a kolo funguje.
Podívejte se jak jsme se k tomu postavily.
V první řadě jsme obrousily lak v okolí opravy a dobře odmastily.
Potom jsme začaly klást jednotlivá vlákna tak, aby jsme přemostily roztrženou díru na uchycovací šroub.
Další krok byla laminace a rozložení sil do co největší plochy.
Po důkladném proschnutí a odsátí přebytečné pryskyřice jsme začaly s broušením a povrchovou úpravou. Díru pro osu jsme z pohledové strany nechaly schválně zaslepenou, aby jsme nepřerušily vlákna která významě drží patku. Těsné okolí patky jsme raději moc neupravovaly, aby jsme nepřerušili ani vlákénko, které by mohlo udržet patku v pozici.
Po vybroušení a lehkém přestříkání matnou černou vše začalo mít opět tvar a formu.
Ještě před tím však následovala nejkritičtější fáze celého procesu. Rovnání patky do přesné pozice vůči pastorkům. Ale jelikoš tuto patku nelze ohnout, musely jsme celý spoj lehce ohřát a rovnat patku v rozměklém karbonu. To se nám na poprvé nepovedlo a celá vrstva se rozlepila a patka se zcela uvolnila. Při druhém pokusu jsme patku prohřály odporovým drátem lokálně a laminace vydržela. Zaplať bůh. Po ochladnutí a vytvrdnutí jsme nasadili přehazovačku a zakaly zátěžové testy.
Naštěstí hák nepovolil a dokonce vydržel i tlak 20kg. Přehazovačka řadí dokonale a zadní stavba je zachráněná.
Jsme rádi, že jsme mohly dalšímu zákazníkovy pomoct zpátky do sedla… :-)