Dlouho avizovaný bambusový rám z dílny SunsetDesign je na světě !
Calfee byl vždycky machr a nikdy nezapomenu na jeho první hand made karbonové rámy s luxusníma spojkama.
Každej to tenkrát chtěl. Psal se rok 1999 a já jako mladej mechanik ve „Frisku“ u Garyho tajně toužil po hlávku Chris King.
Později jsem začal pracovat s karbonem i já a když Calfee postavil prvního „bambusáka“, bylo mi jasné, že ho musím mít také.
Kdo by si nepřál postavit si vlastní rám že?
Nejdřív nebyla svářečka, potom peníze, ale bambus je úplně něco jiného.
Nemusíte mít téměř nic, jen šikovné ruce a nějaké zkušenosti.
Ono je toho teda trochu víc , ale o tom si můžeme popovídat právě teď.
Nejdřív nepotřebujete vůbec shánět bambus. Nejdůležitější je „přesná stolice“ na vytvoření geometrie.
Bum, tak to je první problém, ale když budete moc chtít, tak jí vyrobíte třeba nouzově ze dřeva.
Pak začnete shánět vidlici, duralovou trubku na hlavovku, trubku na středové složení se závitama, můstek na brzdu a hlavně pouzdro na sedlovku.
Vyberete si geometrii kola, které vám nejvíce sedí a pokud máte již i bambus, tak se dáte do práce.
Nastavíte si stolici dle velikosti rámu a daných úhlů. Vložíte do ní hlavovou trubku, patky zadního kola a vložku sedlovky.
Změříte si délky trubek a dáte se do řezání bambusu.
Trubky obalíte, aby se nezašpinily od lepidla a vytvarujete styčné plochy.
To je všechno ještě legrace. Každý další krok je složitější a složitější.
Vložíte bambusové trubky do stolice a zajistíte proti posunu. Rozděláte si lepidlo a začnete všechno lepit dohromady.
Pokud se vám to podaří, tak máte den volno než lepidlo vytvrdne.
Další krok je tvarování spojek. Musíte sílu, která bude působit na jednotlivé spoje roznést do co největší plochy.
Všechno je to krásná hra, ale budete se divit, na kolik problémů cestou narazíte a jak vám dny práce budou utíkat pod rukama.
Když se rozhodnete pro zadní ráfkovou brzdu, vytvarujete hliníkový můstek dle zadní stavby a zajistíte ve správné poloze.
Někdy vám výroba přípravku třeba zrovna na vystředění můstku brzdy sebere půl dne práce. Ale nevadí, chcete bambusovej rám!
Minimálně dva dny máte pocit, že jenom brousíte a brousíte. Musíte do toho dát všechno, protože výsledek vaší práce bude na očích.
Někdy stále nejste spokojený a nejednou zjistíte, že nezbylo nic… :-) Super. Přehnaná ctižádost.
Vracíte se na start, nanesete znova lepidlo, necháte den vytvrdnout a brousíte znovu. Zkušenosti získáváte po cestě.
A najednou si řeknete dost. To už stačí a přikročíte k další disciplíně. LAMINACE!
Dá se použít skoro všechno. Karbon, koudel, juta, konopnej provaz, líko, prostě to čemu věříte a co máte.
Vrstev dáváte požehnaně, jen ať to drží a vydrží. Všechno má však svůj smysl a když se to přežene, tak můžete mít také šestikilový rám.
Postup je stejný, jako při výrobě karbonového rámu. Přidáváte vrstvy v místech velkého namáhání. Kde nepůsobí velká síla, naopak uberete.
Dobré je si postupy pomatovat, protože když to praskne, budete vědět kde přidat. :-)
No a pak to všechno hezky pěkně zafačujeme a necháme vytvrdnout do úplného vytvrdnutí.
Když to potom po pár dnech rozlousknete jako popelka oříšek, vykoukne na vás výsledek mnohadenní dřiny.
Pak již jenom začišťujete, lakujete a slavíte a slavíte. :-)
Malej a velkej. Černej a hnědej. Skvělej a boží.Bráchové z jiného konce světa.
Kdo by ho nechtěl?
Je první a rozhodně né poslední.
Je to miláček, kterej jen tak neomrzí….
Kliky Campa Chorus… klasika ke klasice.
V trubičce se skrývá napínák řetězu.
Brzdy raději obě :-)
Páky se dají propojit s „dualama“.
Testovací verze je pohromadě.
Kolo vede stopu perfektně. Tak jako karbonový originál.
A jedeme testovat….
Ale ještě přesmykač by se hodil. Tak přiděláme návarek.
Přilepíme a zajistíme nýty.
Pořádně roznýtovat a dotáhnout.
A už můžem řadit. :-)
Ještě hodíme šaltr dozádu.
Osadíme páčkama na řídítka.
Vedení bovdenů jednoduché prosté… :-)
Poznávací znamení.
A dobré jméno. :-)
A jedeme testovat převody. Huráááá !!! :-)