Středový pohon EV Bike Power Kit na kole Specialized Camber FSR. Jak na to!

19.05.2016

„EV Bike Power Kit“ a bude vás žena v kopcích dusit !

Tak by měl znít reklamní slogan, který mě napadl hned, jak jsem půjčil svůj EV Bike přítelkyni.

Vydržel jsem do úrovně výpomoci 4 a pak už si mě dávala v každém kopečku co přišel.

Středový pohon EV Power kit je opravdová revoluce v elektrifikaci kol.

A v čem je EV Power kit tak revoluční?

Především v jeho jednoduchosti, možnosti provozu bez omezovače rychlosti a velmi nízké provozní ceně.

Můžete na něj totiž připojit jakoukoli 36V baterii, kterou najdete na trhu a nejste odkázáni na předražené baterie s řídící jednotkou, jako to má třeba BOSCH nebo BULS. Rozdíl v ceně je řádově v desítkách tisíc!

Dále nízká váha, dojezd až 150km a 9 úrovní výpomoci libovolně programovatelných přes počítač.

Navíc ultralehké a malé baterie Li-ion 10Ah- 1,5 kg snadno schováte i do podsedlové brašničky.

V nabídce jsou ale i baterie s velkou kapacitou nad 15AH.

Přitom účinnost systému EV POWER kit je srovnatelná a v mnoha případech i vyšší než u sériových kol věhlasných značek. Já použil motor s účinností 350w, ale lze objednat i 1000w.  Osobně víc než 350w nedoporučuji, protože potom se nejedná o jízdu na kole, ale o jízdu na motorce. Dojezd se také podstatně sníží.

Co mě hned na začátku nadchnulo byl fakt, že si EVéčko mohu namontovat na kolo, na které jsem zvyklej. V mém případě to je Specialized CAMBER, který perfektně vyhověl všem požadavkům na montáž.

O tom, jak se kolo stavělo a jaké zkušenosti jsem získal, bych se chtěl s vámi podělit v následující reportáži.

Třeba to některé z vás motivuje ke stavbě vlastního elektrokola a nebo nám dáte důvěru a přijdete si elektrokolo nechat postavit k nám do SUNSETBIKE ve Slaném.

Jak jsme stavěli elektrokolo s pohonem EV Bike Power Kit:

Důležité je vybrat správné kolo na které EV Power kit vlastně půjde.

ÉVÉčko jde sice na většinu standardních kol, ale přesto je zde pár docela zásadních úskalí.

A to především typ středové „mufny“ a šířka zadní stavby.

ev bike

Co se týká středové mufny, tak vyhovuje jedině standardní závitový střed a to ještě nesmí být moc zesílen, třeba karbonovým nálitkem, aby šel motor zasunout.

No a když již máte ten správný střed, tak ještě musíte zjistit, zda vám nebude drhnout převodník ozubením o zadní stavbu. To vše se nám povedlo s kolem Specialized Camber FSR splnit díky excentrické sedlové trubce , a tak jsme se mohli dát do práce.

3764-motor_1_z2

Toto je motorová jednotka, kterou musíte dostat na svůj rám.

Na obrázku je patrná středová osa, kterou prostě zasunete do rámu místo své šlapací osy a zajistíte převlečnou maticí. Všimněte si mezery mezi motorem a osou. To je limitující světlost pro zasunutí.

Mě se zdálo, že je osa motoru v rámu trochu volná a tak jsem jí ještě obalil tenkým plíškem z plechovky od piva. To docela stačilo k tomu, aby šla osa do rámu ztuha a navíc jsem měl dobrý pocit z toho, že jsem trochu ochránil závit v rámu před případným omačkáním. Přesnou pozici osy pak zajišťuje kónické zakončení, které motor vystředí.

Pak již stačí nasadit na osu stavěcí plech, který drží správný sklon motoru a našroubovat převlečnou matici.

Zde je taky pár vychytávek, které stojí za upozornění.

Tak především pokud máte středovou mufnu širokou 72mm a né 67mm, tak na osu motoru již nenašroubujete druhou převlečnou pojišťovací matici, která se k motoru dodává. Není to však žádná tragédie, já jsem jí tam také nedal a motor drží jako přibitý. Musíte však pro to ještě něco udělat.

Tak především si nezapomeňte objednat k motoru utahovací klíč na převlečnou matici, bez toho to opravdu dostatečně nelze dotáhnout.

Když klíč máte, tak si lehce našroubujete aspoň jeden šroub do stavěcího plechu kvůli souososti děr a motor nastavte do co nejpřednější pozice k dolní rámové trubce a silně dotáhněte klíčem. Závit převlečné matice před tím dobře natřete zeleným „LOKTAJTEM“ proti uvolnění.

IMG_2905

IMG_2908

IMG_2696

Nyní se dostáváme k nejožehavější záležitosti celé montáže a to je dotáhnutí dvou pomocných šroubů stavěcího plechu motoru !

Zde můžete opravdu napáchat fatální škody. 

Když se předem dobře podíváte na závity v motoru, kam se mají tyto šrouby dotáhnout zjistíte, že tyto závity jsou jen velmi krátké a navíc u většiny motorů velmi tupé a mělké, takže hrozí stržení.

Navíc když máte širší středovou mufnu 72mm, tak původní dodávané šrouby dosáhnou jen na první dva závity, které by se při dotahování okamžitě ztrhly. Musíte si teda sehnat dostatečně dlouhé šrouby, které projdou až na konec závitu a bezpečně se budou dát dotáhnout. Ale pozor, zde je další past, zadní díra pro šroub není průchozí, takže když zvolíte moc dlouhý šroub, tak ten zase narazí na dno a při dotahování taktéž strhne závit a motor je tím odepsanej.

Takže postup je následující.

Vezmete si šupléru se kterou si odměříte přesnou hloubku zadní díry pro šroub a ten si podle naměřené hodnoty zkrátíte a ještě uberete tak 2mm jako rezerva pro bezpečné dotáhnutí, kdyby se plech trochu prohnul!

Další důležitá věc je zvolit správný počet podložek mezi stavěcí plech a motor. Když máte širší středovou mufnu, tak i mezera se vytvoří větší a proto i delší šrouby a víc podložek.

Když již máte správnou délku šroubů (počítejte že budete potřebovat tak 19-20mm dlouhé) tak je opět natřete loktajtem proti uvolnění , nasadíte dostatek vymezovacích podložek a opatrně dotáhnete stavěcí plech k bloku motoru. Sílu dotahování opravdu volte raději střední, protože závity v motoru jsou velmi volné a mělké, takže hrozí ztržení!

Pokud se vám toto podařilo a motor pevně drží ve zvolené poloze, máte vlastně již vyhráno. Nic tak komplikovaného již při montáži motorové jednotky nehrozí. Vlastně už jen našroubujete správnou rozetu, která nedrhne ani o motor ani o rám(my jsme použili převodník Bafang Central Drive Ring 43T  s bočním chráničem řetězu), pak propojíte kabeláž s baterií, čidlem a displejem a můžete vyrazit. Zní to jednoduše, ale i toto nemusí být pro člověka, který to dělá poprvé jednoduché a rychlé. Nicméně již nehrozí, že by vznikla nějaká fatální neopravitelná chyba.

IMG_2708

Zde je vidět, jak jsem u tohoto rámu vyvedl kabel řídící jednotky a kabel s konektorem pro baterii.

IMG_2704

Zde je vidět snímač rychlosti na zadní vidlici. Montáž a uchycení je velmi jednoduché, jako u standardního tachometru.

IMG_2754

Z velkého plochého displeje je vyveden kabel k ovládání na levé straně řídítek.

Zde je tlačítko zapnutí START a potom ovládání úrovní výpomoci, které může být 1-3 a nebo 1-9!

IMG_2752

Přehledný display vám ukazuje okamžitou rychlost, hodiny, ujeté kilometry, stav baterie a úroveň výpomoci.

IMG_2764

Zde je vidět display a ovládání na řídítkách. Na pravé straně jsme zvolili místo páček otočnou rukojeť 1×10 Sram X.O pro pohotové a rychlé řazení ve výjezdech.

IMG_2761

Pohled shora, kde je vidět propojení baterie a řídící jednotky s ovládáním na řídítkách.

Všechny kabely ladně navazují a nikde nenajdete smotané přebytečné dráty připevněné ke „štangli“. Zde je vidět i elegantní převodník Bafang s chráničem řetězu proti spadnutí vyfrézovaný z jednoho kusu. Ještě lze namontovat vodítko řetězu, které jsme v tu dobu ještě nenasadili.

IMG_2772

Pohled zespoda.

Kabely k řazení jsou vyvedeny do strany, což ničemu nevadí a motor nepřesahuje délku klik.

Na klasickém rámu se dá motor natočit více nahoru a dopředu, aby ještě méně překážel v průchodnosti terénem. V našem případě má rám atypicky prohnutou spodní rámovou trubku, takže motor směřuje víc k zemi, ale i tak jsme při jízdě neměli žádný problém. (nejezdíme žádné divoké enduro)

IMG_2720

Zde je krásně vidět upnutí baterie 14AH Lite.

Horní pásek suchého zipu je provlečen nad úchytem bowdenů na spodní rámové trubce, takže nehrozí sjíždění ani nežádoucí posun. Pro lepší komfort baterie jsem spodní rámovou trubku vypolstroval pěnovku z makrolonu a omotal černou elektrikářskou páskou, která zajistí přilnavost a pozici. Baterka na rámu drží opravdu jako přikovaná. S kolem jsem sjížděli i schody a nedošlo k žádnému posunu.

IMG_2715

Celkový pohled.

Co dodat? Kolo Specialized Camber FST osazené sadou EV Bike Powerkit působí na první pohled velmi jednoduchým a nerušeným dojmem.  Elektrifikace jakéhokoli kola středovým pohonem EV Bike Powerkit je z mého hlediska velmi nenásilnou a efektní cestou, jak jednoduše a levně získat fantastické tuningové elektrokolo, na kterém můžete klidně vyrazit i na celodenní výlet, nebo dokonce závod elektrokol.

 Test kola se sadou EV Bike Power kit v terénu a další dojmy.

První vyjížďka na sebe nenechala dlouho čekat a já dal rovnou 50km ve zvlněném terénu.

Již když jsem se rozjížděl na jedničku jsem ucítil, že to jde nějak lehce. Neslyšíte žádný zvuk, ale pedály jdou velmi lehce a najednou jedete dvacítkou.  Hned jsem si tam nacvakal čtyřku výpomoc abych zjistil, jestli ucítím rozdíl a hle, opravdu se kolo se mnou rozjelo tak svižně, až jsem si písknul. :-) Na pár metrech jsem tam měl 30km/h a tou rychlostí jsem bez velkého úsilí pokračoval až k nedalekému lesu, kde na mě čekalo pár kopců.

Nyní je třeba zmínit to, jak EV Bike Power kit funguje v principu.

Důležité je vědět, že nejde o systém s „tlakovým čidlem“ jako u Bosche! Takže vám motor nepřidává sílu podle toho, jak moc tlačíte do pedálů. Motor vám dává vždy přesně tolik watů, kolik si nastavíte . Tato škála je programovatelná od jedničky do devítky a standardně stoupá zhruba po deseti procentech až do maxima 350w. ale lze to naprogramovat i jinak. Třeba silnou jedničku na rozjezd, nebo ultra silnou devítku do kopce a tak podobně.

Motor se aktivuje pohybem pedálů, takže jakmile otočíte pedály, tak se rozeběhne motor a vypomáhá vám stále stejnou silou, podle toho, jakou úroveň výpomoci máte právě nastavenou. To znamená, pokud máte nastavenou třeba úroveň 4, tak to může být přibližně 155w. (4x38w).

Když to pochopíte, tak začnete stupnici výpomoci používat v kopcích jako přehazovačku. Jako když máte devět pastorků a jednička je po rovině a devítka do prudkého kopce.

Pokud ale chcete jezdit ekonomicky, tak je třeba vzít v úvahu ještě jednu veličinu a to jsou:

 Otáčky motoru  a jeho odběr proudu.

Motor dokáže točit klikama přibližně 75 otáček za minutu. To je jeho efektivní pásmo. Vaším úkolem je tedy se těmto otáčkám přizpůsobit a to tak, že zařadíte vhodný převod, aby jste tyto otáčky do kopce udržely. Jestliže to neuděláte a necháte si do kopce těžký převod a otáčky vám klesnou třeba na 40 za minutu, tak se sice příjemně vezete, ale odběr proudu z baterií je tak ohromný, že baterii v tu chvíli  celou vysajete a dojezd se sníží na minimum. V horším případě motor začne měnit elektrický proud v teplo místo točení a baterii, nebo motor můžete i spálit.

Pokud toto nedokážete pochopit , nepočítejte s dojezdem 150km na jedno nabití. EV Power Kit je vaše výpomoc při šlapání, né váš primární pohon. To si raději pořiďte motocykl.

Vlastně to může být taková hra. ÉVéčko vás bude učit trochu efektivně přemýšlet a vy vždy prodloužíte svůj dojezd o další kilometry…. :-)

EV Power Kit v kopcích.

Když se vrátím k jízdnímu testu. Tak po příjemné rovince jsem se dostal na lesní úsek, kde jsem začal zdolávat první technické výjezdy.

Přiznám se, že výpomoc na devítku byla opravdu něco úžasného. Do normálních kopečků jsem vylítnul vždy jak střela. Když však přišlo extrémní technické 20% stoupání, bylo třeba zapojit trochu hlavu a začít řadit na lehčí převod, aby otáčky klik neklesaly hodně pod šedesát. Když však přeřadíte moc horlivě na velmi lehký převod a otáčky klik vám vyletí na „kašpárka“, výpomoc neucítíte. Když přesáhnete oněch 74 otáček za minutu, tak vlastně šlapete rychleji než otáčky motoru, tudíž vám nemůže vypomáhat. Výpomoc začnete znovu pociťovat až když vám otáčky spadnou na zmiňovaných 74 ot/min a méně.

Proto je lepší řadit postupně po jednom pastorku a udržovat si stále stejné otáčky v této efektivní zóně otáček. Brzy pro to získáte potřebný cit a výjezdy pro vás budou naprostou lahůdkou.

EFEKTIVNÍ ZÓNA OTÁČEK MOTORU EV BIKE POWER KIT

Pořád zde zmiňuji onu „efektivní zónu otáček“.

O co se vlastně jedná? Nejde přímo o 74 otáček za minutu. Tak rychle se otáčí motor, takže by jste ho vlastně také ještě necítili. Jde o otáčky pod 74!  Řekněme, že v rozmezí od 60 do 70 otáček motor zatěžujeme efektivně a pod 50 otáček již motor i baterii zatěžujeme extrémními vybíjecími proudy, tudíž neefektivně. Zkracujeme dojezd a životnost baterie na úkor našeho přehnaného pohodlí.

Jízdní test motoru EV Power Kit v rovinatém terénu s minimální a maximální výpomocí.

V první polovině testu jsem se snažil z motoru dostat co nejdelší dojezd a v druhé polovině co největší výkon.

Když se zaměříte na největší dojezd, tak se samozřejmě musíte ve stupnici výpomoci 1-9 pohybovat od módu výpomoci 1 do modu 5.  Přiznám se, že pro mě je nejpříjemnější jezdit na mód 4 a 5.  V tomto modu se pořád cítím jako biker, opravdu šlapu,neulejvám se, trasa ubíhá svižně, kopečky překonávám bravurně a mám pocit nejlepší formy před mistrovstvím republiky :-). Tohle ježdění si opravdu zamilujete hned. Tímto stylem jsem schopný najet až 120km.

Když si však vložím do tréningu delší stoupání s úrovní výpomoci 6-9, dojezd se zkrátí třeba až na 80km v závislosti na vaší váze. (já mám 74kg).

Jestliže si to však chcete poctivě odšlapat a spokojíte se jen s mírnou výpomocí modu 3, tak není problém s baterií 14,5Ah najet až 150km. I toto ježdění má svůj smysl a ocení ho každý, kdo se chce prostě jen tak projet přírodou, třeba po rovinatých cyklostezkách a kochat se krajinkama. Tento mód je vhodný i pro sportovní jezdce na najíždění km v kompenzačním pásmu regenerace pod 120tepů. Opravdu vřele doporučuji. Kompenzační tréning vám ubíhá svižněji a nemusíte se motat jen kolem baráku, ale dojedete třeba až na oblíbenou rozhledničku aniž by se vám zbytečně zvedala tepová frekvence nad 120 tepů…

 Test motoru EV Bike Kit se zaměřením na největší výkon.

Tento test prováděl můj kolega a nastavil jsem mu mód výpomoci 9, tudíž největší výpomoc 350w.

Ale cílem testu nebylo se ulejvat a nechat se vozit motorem, ale naopak šlapat do pedálů co nejsilněji a společně s motorem dosáhnout největší rychlosti a dojet co nejdál.

Při tomto testu se motor i jezdec pořádně zapotil a nakonec z toho bylo krásných 50km průměrnou rychlostí 39km/h. Přičemž rychlost na rovinatějších úsecích dosahovala až na 45km/h.

Samozřejmě že limitující v tomto testy byly i zvolené převody. 43 zubů na převodníku byl celkem lehký převod a pneumatika 29″ 2,3 Renegate také není peříčko.

Není těžké si spočítat, že na krosových kolech s převodníkem 52 zubů by mohl být výsledek velmi jinde.

A konečně poslední a nejzajímavější test.

PÁROVÉ JEŽDĚNÍ S MOTOREM EV BIKE POWER KIT 350W.

Tento test je opravdu nejzajímavější a netýká se jenom motoru , ale sledovali jsme i psychiku jezdce na kole s elektromotorem. :-)

Jak již jsem zmínil na začátku článku, ve chvíli, kdy elektrifikujete své partnerce kolo, karta se otáčí. Probíhá to asi takto:

Miláčku, dal jsem ti na kolo motor.

Jéžiš marjá a to na tom jako budu s tebou jezdit jo?

Ani nevím jak se to ovládá.

Tak já to teda zkusím no.

(pro první test stačí nastavit úroveň 4 nebo 5 a nic dalšího nevysvětlovat)

Miláčku, stačí jenom začít šlapat ju?

Zmizí na konci ulice v prachu a za minutu je zpátky.

Již z dálky vidíte její pusu od ucha k uchu, ječící v euforii: „to chci! tak to je bomba“ !

Takže, nyní můžete vyrazit na první vyjížďku a pokud jí chcete ustát důstojně, tak partnerce nastavte na začátek úroveň výpomoci 2-3. Tím s vámi srovná tempo a budete moci bez čekání absolvovat krásnou vyjížďku, kterou si užijete vy, ale hlavně ona, protože se bude cítit s vámi rovnocenná. Až přijde první kopeček, kdy se vám ona začne trochu propadat, jenom jí něžně poraďte: „miláčku, dej si tam pětičku, nebo šestičku“ a uvidíte co se stane. Na hoře na kopci obdržíte výsměch a uslyšíte nevídanou nabídku od vlastní partnerky:“miláčku zítra musíme jet znova, tohle je bomba“!

Pozor výstraha:  Rozhodně jí nesmíte hned poradit úroveň výpomoci 9, jinak na vás v hospodě bude čekat 20minut a vy přijedete pěkně nasranej. Pokut jste slabší jedinec, asi vás nemine si koupit elektrosadu i na vašeho bajka. :-)))

Jestliže se vám stane jako nám, že budete u hospody vyzváni kamarády, aby jste jim kolo na chvilku půjčili na otestování, doporučuji hned nastavit nejvýší úroveň výpomoci 9. Budou se jeden po druhém vracet z lesa z rohlíkem na obličeji, kroutit hlavou a pronášet: „to není možný, to není možný“…..   :-))))))

Další skvělé využití pomocného elektromotoru „EV Bike Power Kit“

je když na kole vozíte dětskou sedačku, nebo taháte dětský vozík. Rozhodně se vy, nebo vaše partnerka tak nezapotíte.

Jestliže jste dočetli až sem a již víte že chcete pomocný elektromotor „EV BIKE Power Kit“ namontovat na svůj bike a netroufáte si na to sami. Neváhejte nás kontaktovat. Naše adresa je v kontaktech a nebo telefonujte klidně hned tel: 775296959

Budeme se na vás těšit.

SUNSETBIKE SLANÝ Mirek Sunkovský, Smečenská 156/31, Slaný 27401, IČO: 66320003, +420 775 29 69 59, mirek@sunsetbike.cz