Otestovali jsme elektrokolo Specialized Turbo Levo FSR 6Fattie!
Čím začít?
Je prostě „ještě lepší, než jsme čekali“….
Zase se potvrdilo, že není elektrokolo jako elektrokolo.
Snaha konstruktérů byla vytvořit celo-odpružené trailové elektrokolo, na kterém nepoznáte, že to elektrokolo je. Teda, že budou potlačeny všechny charakteristické znaky elektrokola. Především baterie jak „nádor“ na trubce, motor jak palice od Pionýra a display jako LCD monitor v kanclu.
Kdo se jednou na trailovém elektrokole jiné značky svezl, určitě potvrdí, že toto jsou přesně věci, se kterýma je problém.
Tak vezměme si nejprve baterii.
Na kole Specialized Levo Fsr 6Fattie je standardně namontovaná baterie s kapacitou 460Wh s technologií ANT+/BT, to znamená, že bude kolo komunikovat s vaším Smartphone a všemi zařízeními ANT+.
Co ale opravdu oceníte, je integrace baterie do dolní rámové trubky biku. To znamená, že nic na kole nevyčnívá, nic nepřesahuje a nic se nemůže vylomit. Prostě o baterii na kole Turbo Levo FSR vůbec nevíte. Problémy jsou minimalizovány a kolo vypadá jako kolo, a ne jako moped s nádrží.
Vyjmutí baterie z rámu je velmi jednoduché. Potřebujete k tomu pouze 6mm inbus, kterým povolíte zajišťovací čep baterie v rámu.
Potom se jen baterie vyklopí a vysune z rámu kola ven.
Zde je vidět, jak je baterie ukotvena do rámu a také propojovací konektor s IP56 s ochranou proti vodě. Vše je velmi jednoduché a uživatelsky přístupné.
Další věc, kterou je dobré vědět je, že v baterii není řídící jednotka, tudíž je její cena při výměně daleko příznivější, než třeba u systémů BOSCH. Řídící jednotka je zabudována přímo v motoru, kde je i lépe chráněna.
Baterie je po celé spodní straně opancéřována 9 mm proti-průrazovou vrstvou.
Co se týká nabíjení, tak to stihnete za neuvěřitelných 3,5 h.
Další „utajená“ věc elektrokola Specialized Turbo LEVO Fsr 6Fattie je jeho ELEKTROMOTOR.
Jedná se o zakázkovou výrobu u legendární firmy Brose, která vyvinula tento motor s úpravami pouze pro kola Specialized. Jde o motor s maximálním výkonem 530w a 90Nm!
Váha motoru je 3,4 kg a jedna z jeho největších předností je jeho geniální zavěšení v kostře kola, které zajišťuje brutální torzní tuhost, až o 30% vyšší než u běžných elektrokol.
Takto pevného spojení se dosáhlo několikabodovým upevněním motoru v kleci rámu, která stahuje motor shora, zespoda i ze strany. Takže při silovém šlapání nedochází ke stranovým výchylkám motoru a vyviklání, jako se to stává u některých konkurenčních značek elektrokol.
Zde je dobře vidět, jak klec motoru obepíná motor ze všech stran. Motor se nemůže nikam pohnout ani při velkém namáhání.
Další zajímavý technický detail motoru je unikátní „powermetr“, který je nainstalován přímo na hlavní ose motoru. Dále pak přesná planetová převodovka a ultratichý řemenový převod. Je fakt, že motor při jízdě není prakticky vůbec slyšet!
OVLÁDÁNÍ ELEKTROMOTORU a výkonu je TROJÍ!
Elementární, základní ovládání motoru a jeho výkonu je z boku na baterii.
Tlačítko uprostřed, ON/OFF a tlačítka po stranách, kterými můžete zvolit jeden ze třech jízdních režimů. ECO-NORMAL-TURBO. Zelené diody okolo ovladače znázorňují, na kolik procent je akumulátor nabitý. Při jízdě diody postupně zhasínají, takže máte stále přehled, kolik máte „šťávy v nádrži“.
Pro náročnější jezdce je další možnost ovládání přímo z řídítek pomocí bezdrátového „Ebike remote ovládání“ od Garminu.
Jde vlastně o stejný ovladač jako na baterce, akorát umístěný na řídítka a propojený s motorem bezdrátovou technologií. Funguje naprosto stejně.
Pokud chcete nastavit cokoliv dalšího a to je třetí možnost, musíte ke kolu připojit bezdrátově chytrý telefon nebo navigaci Garmin. V prvním případě (stáhnete si zdarma aplikaci Mission Control – Google Play / iTunes) a kolo se s vaším telefonem spojí přes Bluetooth. Druhou možností je připojení vybrané navigace Garmin rovněž s příslušnou aplikací. Zde zase funguje protokol ANT+.
Pokud se k tomuto odhodláte, rázem se stáváte pánem nad celou situací a můžete si s motorem a jeho výkonem dělat téměř cokoliv.
Především si můžete nastavit „úroveň akcelerace“ při rozjezdu. V praxi to znamená zda se po sešlápnutí pedálů budete rozjíždět ekonomicky, pozvolna a šetřit baterii a nebo chcete startovat s maximální podporou motoru a trhat za sebou asfalt. To se může hodit třeba při Enduro závodech, které na sebe nenechají dlouho čekat.
Další možností využití aplikace „Mission control“ je plná kontrola nad dojezdem vašeho ebike a monitorování trasy.
Jednoduše řečeno: Můžete si předdefinovat vaši trasu v mapách na mobilu a aplikace vám sama řídí výkon motoru tak, aby vám nedošla baterka těsně před cílem.
Nebo si můžete po tréningu stáhnout z mobilu trasu, kterou jste projeli se všemi údaji o rychlosti, čase, převýšení či vašem srdečním tepu. Všechno si vaše aplikace „Mission control“ bude pamatovat a vždy vám najde cestu zpět. Ale to již vy pokročilí určitě víte.
Rám a konstrukce elektrokola Specialized Turbo Levo FSR.
Geometrie rámu a odpružení elektrokola Turbo Levo vychází z osvědčené konstrukce kola Specialized Stumpjumper FSR. Je to známá konstrukce legendárního Stumpjumpera, s FSR provedením zadního „nezávislého“ pružení, které asi nemá smysl znovu popisovat. Ostatně na této platformě je postaven úspěch celé značky Specialized počínaje zlatým EPICEM a konče Endurem. Co však za zmínku stojí, jsou široká kola 650bx3,0“ (Specialized 6Fattie Purgatory Control/6Fattie Ground Control). V tomto případě je propojení Enduro elektrobajku s širokými koly velmi požehnaným spojením. O širokých gumách se ví již dlouho, ale teprve při propojení s elektropohonem dostávají opravdový smysl a bourají všechny konvence.
Bez motoru je jízda na širokých gumách tak trochu „ospalá“, ale s motorem se dostáváte do úplně jiné dimenze ježdění.
Motor „plusková kola“ roztočí jako frézu a v tu chvíli začnete proplouvat na „širokých balonech“ takový terén, o kterém se vám ani nezdálo. Kamenité výjezdy, kořenové partie a schody jsou na denním pořádku. Stáváte se králem terénu a dostanete se i do míst, kam by vás již vaše fyzická kondice normálně nepustila. Přitom kolo sedí v terénu jak přibité a „neustřelí“ vám pod zadkem v sebekrkolomější zatáčce. Tím, že jsou pneumatiky tak široké a vysoké se nemusíte bát procvaknutí o ráfek a lze jezdit na mnohem nižším tlaku než jste běžně zvyklí. Široká guma tak pěkně obalí každou nerovnost, je přilnavá a neodskakuje. Jízda na „trojkách gumách“ je opravdu velmi bezpečná a pohodlná i v neskutečně těžkém terénu.
Další vybavení a komponenty.
Co se týká výbavy elektrokola Turbo Levo FSR, tak můžete zůstat naprosto klidní.
Za cenu, kterou zaplatíte, dostanete opravdu plnohodnotný stroj, na kterém není třeba již nic měnit.
Odpružená vidlice Rock Shox Pike RC 140mm a tlumič FOX FLOAT Factory DPS, AUTOSAG se spolehlivě postarají o váš jízdní komfort.
Řazení a převodovka 1×11 SRAM NX
Brzdy Sram Guide Custom DB-5
Kola Roval Traverse 36mm rim
Celkové hodnocení
Při našem jízdním testu elektrokola Turbo Levo nás překvapil velmi přirozený posed a ovládání tak robustního stroje. Při asistenci s motorem jsem měl pocit, že jedu na normálním lehkém bajku a že mám najeto tak 20 tisíc km v jarní přípravě. Vůbec jsem si nemusel na nic zvykat. Všechno bylo důvěrně známé, jako bych jel na svém Stumpjumperu. Ovšem schopnosti, jaké jsem díky elektromotoru nabil, byly neuvěřitelně „nadlidské“ a ve sjezdech jsem se cítil díky širokým plášťům až neohroženě a velmi komfortně. Nejsilnější stránkou Elektrokola Turbo Levo FSR jsou především výjezdy. Při prvních výjezdech třeba Syngltreku pod Smrkem se musí každý biker dostat zákonitě do extáze. Ten pocit lehkosti a dokonalosti při projíždění klopenek do kopce prostě nelze jinak zprostředkovat, než sednout na LEVO a jet.
Pokud by měl někdo zájem elektrokolo Specialized Turbo Levo FSR vyzkoušet, tak bude u nás toto kolo ještě nějaký čas k dispozici v rozměrech 29″ i 27″+6Fattie.